Onze dirigent

Matty Cilissen, chef-dirigent

Matty Cilissen (1976) kreeg al op 6-jarige leeftijd zijn eerste muzieklessen. Hij volgde diverse muziekopleidingen: aan de conservatoria van Brussel, Gent, Antwerpen, Maastricht en het Lemmensinstituut te Leuven. Als hoofdvakken koos Matty: directie (bij onder anderen François De Ridder, Jan Cober, Dirk de Caluwé, Norbert Nozy, Jan Hadermann, Dirk Brossé en Jan Van der Roost) en dwarsfluit/piccolo (bij onder anderen Gaby Van Riet en Wim Tonnaer).

Matty behaalde maar liefst vier masterdiploma's, waaronder het masterdiploma orkestdirectie (Cum Laude) en het masterdiploma symfonische orkestdirectie (Cum Laude). Daarnaast studeerde hij muziekgeschiedenis, orkestratie, percussie, klassieke en 20e-eeuwse vormanalyse, harmonie, contrapunt, kamermuziek en muziekfilosofie.

In de wereld van de symfonische blaasmuziek was Matty al op zeer jonge leeftijd erg succesvol als dirigent. Op onder andere het Wereldmuziekconcours te Kerkrade, het TEMA Tielen Concours, een wedstrijd voor lichte muziek en entertainment en het Certamen te Altea (Spanje) behaalde hij dan ook verschillende laureaatstitels. Ook behaalde hij de hoogste artistieke resultaten van alle deelnemers in het teken van de toelatingsproeven Officier Kapelmeester bij de Belgische Defensie. In de zomer van 2017 werd hij wereldkampioen in de Concertafdeling met Harmonie Sint Petrus en Paulus op het WMC 2017 te Kerkrade. Sinds 2008 is Matty Cilissen chef-dirigent van de Philips Harmonie. Daarnaast is hij dirigent van Koninklijke Muziekkapel van de Belgische Luchtmacht en van een aantal andere gerenommeerde orkesten.