Nog geen muziekpensioen voor klarinettist bij Philips Harmonie in Eindhoven

EINDHOVEN - Jan van Moorsel speelt een halve eeuw klarinet bij de Philips Harmonie. Volgens de eigen statuten is hij - bijna 68 - te oud. Maar het orkest kan niet zonder hem.

Ammezuur. Het woord valt regelmatig in het gesprek met Jan van Moorsel en Marjorie de Pee. Beiden spelen klarinet bij de Philips Harmonie; de eerste al een halve eeuw. ,,Het ammezuur wordt minder", verzucht de jubilaris. Het Franse 'embouchure' staat voor de kracht van de lippen die nodig is om een blaasinstrument te bespelen. Daar weten ze bij de harmonie alles van. De twee zijn even uit de kelder van het Evoluon geslopen, waar de muzikanten elke maandagavond repeteren.

Van Moorsel is vorige week tijdens de repetitie even in het zonnetje gezet. Nu gaat hij op verzoek in gedachten terug naar 1968. ,,We hadden met de lts een cultureel uitstapje naar Katholiek Leven (de voorloper van de schouwburg, op de Wal, red.). Daar speelde de Philips Harmonie en ik was onder de indruk!" De 17-jarige Jan speelde al klarinet bij de Geldropse Harmonie. Een klasgenoot die ook bij 'Philips' blies, haalde hem over tot de overstap. ,,Het was wel wennen hoor", lacht hij nu. ,,Het tempo lag hoog. Na een paar repetities moesten we een nieuw stuk al onder de knie hebben."

Vijftig jaar later kan hij zich een leven zonder muziek maken niet voorstellen. ,,Muziek brengt mensen bij elkaar. Heb je natuurkunde gehad? Denk aan golfbewegingen, die versterken elkaar. Dat voel ik. We stijgen boven onszelf uit."

Afleiding

De repetitieavonden waren ook een welkome afleiding in een periode van werkloosheid in de jaren tachtig. ,,Even niet piekeren, maar genieten van de muziek en de anderen." Nu is hij aangesteld als interim voorzitter van de harmonie. ,,Nee, ik zou het niet voor vast willen doen. Een voorzitter moet wat afstand houden tot de actieve muziek." Van Moorsel en De Pee kijken uit naar het concert van zondag 7 oktober, voor het eerst in het Evoluon, in de koepel. ,,We brengen een Spaans programma en hebben dan ook de grote Spaanse gemeenschap in Strijp uitgenodigd", vertelt De Pee. ,,Ze kunnen luisteren naar Bizet, Navarro en Da Falla. Hun werk is boeiend door de grote verschillen in tempo en dynamiek. Als gast treedt sopraan Franka van Dommelen op." Daarnaast speelt de harmonie ook een paar moderne nummers.

In de pauze schuift Matty Cilissen, sinds tien jaar dirigent bij het gezelschap, aan bij het gesprek. ,,Jan is enorm secuur", zegt hij over de jubilaris. ,,Ik hou zelf van improvisatie en dat kan ik alleen doen omdat Jan alles zo strak georganiseerd heeft."

Van Moorsel heeft de pensioenleeftijd naar de regels van de harmonie overschreden. ,,Dan gaan we bij Jan het lidmaatschap absoluut verlengen", bezweert Cilissen. ,,We kunnen niet zonder hem."

Het concert begint zondag om 15.00 uur. Kaartjes à 5 euro zijn te verkrijgen aan de kassa.

Gepubliceerd: 4-10-2018, Foto Bert Jansen, redactie: ED, Geert van Elten

Posted on okt 05, 2018