Het was meer dan een hobby'

Tijdens het Nieuwjaarsconcert van de Philips Harmonie, zondag 21 januari jongstleden, nam klarinettist Gerard van de Ven na 50 jaar afscheid van 'zijn' Philips Harmonie. De directeur van het KNMO reikte hem de gouden speld uit voor zijn verdiensten.

VELDHOVEN - Van de Ven: "Ik vond 50 jaar een mooie mijlpaal. Vroeger moést je er met 65 jaar uit, dat was een keiharde regel. Aan de ene kant onlogisch, want je kreeg meer vrije tijd, maar het houdt het orkest jong." Van de Ven noemt zich muzikaal: "Dat zit in je of niet. Met 14 jaar begon ik klarinet te spelen, ik was dus geen wonderkind van 6... Ik ging meteen naar de Philips Harmonie. Ik kom uit een gezin van 8 kinderen en mijn oudere broer had het muziekschoolgeld al opgemaakt. De Philips Harmonie was gratis. Ik heb 3 jaar les gehad en slaagde op mijn 17e voor het proefspel bij Freek Schorer, jarenlang een begrip als dirigent."

Andere wereld

Op 14 februari 1968 start de muziekloopbaan van de jonge Gerard. Van de Ven: "De Philips Harmonie was een bedrijfsorkest. Zo hebben wij ooit op het station gestaan voor een Braziliaanse delegatie. Én spelen voor PSV natuurlijk bij internationale wedstrijden! We zijn in deze tijd meer concertmatig geworden met minder buitenoptredens." Van de Ven heeft met het orkest in heel Europa opgetreden en zelfs in China. "Je komt in een heel andere wereld daar. We hebben er 8 concerten gegeven en de belangrijkste was bij de Hal van het Volk, naast het plein van de Hemelse Vrede. Maar dat Chinese publiek is nooit helemaal stil, die kletsen gewoon door..."

Oud worden

"Ik heb altijd met topdirigenten mogen spelen en ben 27 jaar concertmeester geweest. Ik heb het stokje nu overgedragen aan mijn zoon, die ook klarinettist is. Het is niet mijn stijl het licht ergens uit te blazen. De laatste 6 jaar heb ik het secretariaat er bij genomen. Ik deed het graag, maar ik kon het moeilijk loslaten. Als je ouder wordt, merk je toch dat alles niet meer vanzelf gaat. Ik blijf wel muziek maken. Ik ben gevraagd door een regionaal blaasorkest om mee te doen in Böhmische sfeer, Egerländer muziek. Maar geen vaste repetitieavonden meer. Als ergens iemand met vakantie gaat, kan ik zó invallen. Een leven zonder muziek, komt er voor mij niet! Ach, je kunt er oud mee worden." Van de Ven houdt alleen maar positieve herinneringen over aan zijn Harmonieperiode. "Ik speelde bij een orkest van hoog niveau. Ik vind het mooi om op terug te kijken. Het was meer dan een hobby, ik heb er veel tijd ingestoken."

za 17 feb 2018 Foto: Bert Jansen

Posted on feb 17, 2018