Nieuwjaarsconcert 2023

Na drie jaar wachten mocht het weer: als vanouds het nieuwe jaar starten met een nieuwjaarsconcert! We waren blij weer zo veel van ons vertrouwd publiek te zien, en hopen dat het net zo veel van het optreden heeft mogen genieten als het orkest dat heeft gedaan!

Aangevangen werd met de ouverture van Verdi’s opera Nabucco, gevolgd door Chatsjatoerjans Trois danses, waar in beide stukken genoeg virtuositeit werd vertoond. Toen was het echter tijd voor andermans virtuositeit, en wel die van de eerste solist: Cas Muijsenberg, twaalf jaar oud, soleerde op euphonium onder de begeleiding van het Philips Harmonie Orkest! Hij speelde Twilight Serenade van de Nederlandse componist Kees Schoonenbeek. Cas, die voortreffelijk speelde, is daarmee waarschijnlijk tot dusver de jongste solist die met het orkest heeft mogen optreden. Daarna was het, hoe kon het ook anders, tijd voor wat Strauss op het nieuwjaarsconcert! Allereerst de Champagner-Galopp van Johann Strauss I, gevolgd door Ohne Sorgen van Josef Strauss, waarin door het orkest op commando wat afgelachen werd. De bekendste Strauss-telg liet nog op zich wachten. Toen werd het tijd voor de oudste van het drietal solisten: Pepijn Sluiter van vijftien jaar. Hij speelde op de fagot Starý bručoun, oftewel Der alte Brummbär, van de Tsjechische componist en fagottist Julius Fučík. Dit werk mag dan humoristisch van aard zijn, ook hier ontbrak het totaal niet aan een prachtige klank en techniek die vertoond werd! Daarna was het, hoe kon het ook anders, tijd voor een wals op het nieuwjaarsconcert! Na al het vlugge gegaloppeer en olijke gepolka was de concertwals Aufforderung zum Tanz van Carl Maria von Weber een warme deken om onder weg te dromen. Wakker werden we weer geschud door de vrolijke, op Oost-Europese volksmuziek geënte Wedding Dance uit de Hasseneh-suite van de Georgisch-Amerikaanse componist Jacques Press. Dan was het alweer tijd voor de laatste solist, maar zeker niet de minste! Floor Kes, dertien jaar oud, bracht op de viool een onvoorstelbaar prachtige renditie ten gehore van de Czardas van de Italiaanse componist Vittorio Monti. Johann Strauss II mocht niet ontbreken op het nieuwjaarsconcert: van de walsenkoning werd de Bauern-Polka uitgevoerd, waarin het orkest zijn zangkunsten liet horen. Dit ging over in geloei, gejoel en vals spel in de Scherzpolka van Strauss’ landgenoot Thomas Doss. Het orkest werd weer in het gareel gebracht door chefdirigent Matty Cilissen met de militaire precisie die de concertmars Hoch Heidecksburg van Rudolf Herzer van de musici vraagt. Met geen andere mars dan de Radetzkymars van vader Strauss werd het optreden weer afgesloten.

De traditionele elementen waren natuurlijk weer aanwezig! Laten we hopen dat de traditie van een nieuwjaarsconcert in elk nieuw jaar nu weer in ere kan worden hersteld. Het Philips Harmonie Orkest wenst zijn publiek een fantastisch nieuwjaar met alle geluk en gezondheid toe! We zien u volgend jaar graag weer terug.

Enkele reacties vanuit het publiek via social media:

"Het nieuwjaarsconcert 2023 van de Philips Harmonie. Er gaat niets boven natuurlijke muziek. Dit jaar met 3 Eindhovense solisten 12, 13 en 15 jaar! Niet te vergeten onder leiding van Matty Cilissen. Compliment!"

"Soms krijg je als raadslid een speciale uitnodiging. In dit geval het Nieuwjaarsconcert van de Philips Harmonie... En wat fijn dat ik daar bij mocht zijn! Drie jonge solisten uit de regio (12, 13 en 15 jaar!) kregen het podium. Want waarom zou je het van ver halen... Bijzonder geslaagd concert en een goed begin van 2023!"

"Geweldig concert... was nooit fan van dit genre, maar ben bekeerd. Je ziet het plezier wat ze beleven en dat komt aan. Ook 3 hele super getalenteerde solisten die het super deden! Sjapoo en zeker tot de volgende keer"

Posted in Concerten on jan 15, 2023