Philips Harmonie weer bij de tijd

EINDHOVEN - Het bedrijfsorkest dat op 8 juni 1911 door enkele Philipsmedewerkers in een café aan de Markt in Eindhoven is opgericht, heeft een metamorfose ondergaan. En wil zich meer laten zien. En vooral horen.

Samenwerking met andere muzikanten, nieuwe arrangementen, een vernieuwde huisstijl en website met meer film en muziek, meer concerten voor een breed publiek. De 107 jaar oude Philips Harmonie heeft zich opnieuw uitgevonden. Maar klaar is het nog niet, benadrukt interim-voorzitter Jan van Moorsel. ,,We hebben meer sponsors nodig en ook zoeken we jonge muzikanten. We brengen nog steeds hoogstaande muziek, maar moeten soms mensen inhuren en we doen het liever zelf. Afgezien van het geld dat ermee gemoeid is."

,,We hebben ons bezonnen op de vraag wat we willen zijn", gaat Van Moorsel verder. ,,En welke mensen we willen bereiken." Dat heeft geleid tot genoemde ambities. De harmonie had altijd al een breed repertoire, van klassiek en taptoes tot lichte muziek. Maar er bleek meer mogelijk. Zondag 1 juli waagden de muzikanten zich in de Wim van Doorne muziekkiosk aan werk van de Eindhovense zanger en liedjesschrijver Björn van der Doelen. ,,Ondanks de hete zon bleef het publiek luisteren. De mensen waren heel enthousiast", blikt de bestuurder terug. ,,Dat soort samenwerking willen we vaker gaan doen. Maar we kunnen ons ook laten inhuren voor bedrijfsconcerten met een bepaald thema."

Evoluon

De liefhebber kan alvast op de kalender een uitvoering op zondag 7 oktober noteren. Dan treedt het orkest op in het Evoluon, waar het na het vertrek van de High Tech Campus repetitieruimte gevonden heeft in de Castorzaal. Van Moorsel belooft een buurtconcert in Spaanse en Argentijnse sfeer. Voor volgend jaar 4 mei wordt in samenwerking met Sjoerd Slaaf, de Geluksambassadeur van Eindhoven, een project voorbereid met als titel 'Hart voor Eindhoven'. Meer informatie volgt op philipsharmonie.nl.

Gepubliceerd: ED Geert van Elten 22-07-18, 23:19

Posted on jul 22, 2018