Verbindend benefietconcert voor Turkije en Syrië in Muziekgebouw Eindhoven

Het Philips Harmonie Orkest kan terugkijken op een succesvol benefietconcert voor Giro 555, dat plaatshad in samenwerking met muziekgezelschap Music from the Orient. De zaal die het Muziekgebouw zaal gratis ter beschikking had gesteld was nagenoeg uitverkocht. Voor het toegestroomde publiek heeft het orkest met verscheidene solisten, die allen om niet optraden, een zeer divers programma uitgevoerd. Het oorverdovende slotapplaus bevestigde eens te meer dat het optreden zeer geslaagd was!

Het concert ving zeer ingetogen aan met Meyrik, geschreven door saz-bespeler Orkun Ağır voor de slachtoffers van de aardbeving van 6 februari in Turkije en Syrië, en uitgevoerd samen met de sopraan Aylin Sezer en een klein ensemble van het orkest. Hierna volgde een drietal toespraken, van Edo Righini, de algemeen directeur van het Muziekgebouw, burgemeester Jeroen Dijsselbloem, en Peter van den Berg, voorzitter van de Philips Harmonie, en. Na deze mooie woorden barstte het orkest volledig los met bombastische werken, als Grand Bazaar van Fazıl Say, waarin de druk bezochte markt van Istanbul muzikaal wordt vertolkt, en Köçekçe van Ulvi Cemal Erkin. Met Aylin Sezer werden nog enkele prachtige aria’s en klassieke Turkse liederen ten uitvoer gebracht; maar ook Turkse klassieke instrumenten als de saz en de kanun kregen in het programma voor de pauze een mooi podium, magistraal bespeeld door de solisten Orkun Ağır en Uǧur Akbaba.

Na de pauze werd de muziek wat lichter van aard, en de sfeer wat toegankelijker. Het programma begon met Griekse muziek, waaronder de welbekende sirtaki, uitgevoerd door de broers Demis en Enrikos Iossifidis op bouzouki en gitaar met orkestbegeleiding. Kon voor de pauze het orkest met bombarie losgaan, nu was het publiek aan de beurt om diens enthousiasme te doen blijken op de feestelijke toon die hiermee direct gezet werd! Hierna was de beurt dan aan het muziekgezelschap Music from the Orient, bestaande uit Mercan Kocuroǧlu (percussie, zang), Başak Ebret (gitaar, zang), Bülent Kocuroǧlu (saz, gitaar) en Önder Babur (oud, gitaar, cajon, zang), dat samen met het orkest verscheidene Turkse en Koerdische liederen prachtig ten gehore bracht. De daverende ovaties, enthousiaste gejoel en mooie verhalen na afloop vanuit het diverse publiek in de zaal gaven aan, dat het oogmerk van de avond, verbinding en viering van diversiteit, ruimschoots bereikt is! Eindhoven kan trots zijn: diversiteit en inclusiviteit zijn hier geen abstracte begrippen; ze werden op bijzondere wijze in de praktijk omgezet tijdens deze onvergetelijke avond.

Posted in Concerten on mrt 15, 2023