8 oktober 2022

Shaffy en Brel - Leef en bewonder!

Locatie: FifthNRE
Datum: 8 oktober 2022

Shaffy en Brel - Leef en bewonder!

Wijlen Jacques Brel en Ramses Shaffy behoorden tot de grootste chansonniers van de lage landen. Brel werd verkozen tot grootste Waal aller tijden, en Shaffy domineerde in het jaar van zijn overlijden met drie van zijn nummers de top tien van de Top2000. Van beiden staat het oeuvre dus nog fier overeind, en het is duidelijk dat het tijdloze artiesten zijn van wie we het levenswerk nog lang zullen koesteren.

Speciaal voor de Vlaamse zangeres Micheline Van Hautem zijn de liederen van Brel en Shaffy bewerkt voor uitvoering met orkest. In deze uitvoering van Brels oeuvre heeft het Philips Harmonie Orkest al eens met Micheline mogen optreden, wat een groot succes vormde. De hits Marieke, Laat Me (Vivre), Bruxelles, Pastorale, Amsterdam, Sammy zullen het podium verlichten, omarmd door trompetten, saxofoons, percussie en meer!

Dit optreden zal een buitengewone samenwerking zijn tussen Micheline en het Philips Harmonie Orkest, waarin Micheline toont dat zij Shaffy en Brel kan interpreteren zoals nog nooit eerder is gedaan.

Het concert zal plaatsvinden in Fifth op het iconische, industriële en culturele NRE-terrein midden in Eindhoven, op de plek van de oude Gasfabriek. Dit terrein vormt een bijzondere evenementenlocatie, waar speciale gebeurtenissen zoals dit optreden en diverse andere soorten recepties gefaciliteerd kunnen worden, in vijf speciaal daartoe ingerichte interessante ruimtes: The Main, The Stage, The Bar, The Roast en The Room.

Datum: 8 oktober 2022

Tijd: 20:30 uur

Locatie: FifthNRE Eindhoven  (www.fifthnre.com)

Entree: € 15,00         (Maximaal 150 plaatsen)

• Micheline Van Hautem
    Micheline Van Hautem Zangeres

Micheline Van Hautem, Vlaamse deerne, trok als avonturier de wijde wereld in gewapend met haar stem, gitaar en laptop. Haar eerste stop was New York, een smeltkroes van inspirerende culturen. Ze studeerde er film en toneel aan het Lee Strasberg Institute en privé-zang bij de Italiaanse Laura Imperia die de basis legde voor haar Micheline-method zangtechniek. Om zich te onderscheiden tussen al het goeds en groots in de stad, zong ze vooral liedjes in het Frans, met name Brel en Piaf. Dit leidde tot uitverkochte concerten in de Florence Gould Hall in Manhattan.

De muziek van Brel voerde haar van Edinburgh -alwaar ze de prestigieuze Herald Angel Award won- tot Australië waar ze volle zalen trok. Maar ook terug in Europa werd ze warm onthaald met als kers op de taart een uitverkocht Amsterdams Concertgebouw.

Het reizen inspireerde Micheline om eigen songmateriaal te schrijven. Chocolat, de titel van haar eerste CD, is een uitgelezen selectie songs opgenomen met medewerking van The Alessi Brothers, Erik de Jong (Spinvis), Tim Finn (Crowded House) en Mathilde Santing.

Met haar volgende CD ‘La Musique’ keert Micheline terug naar haar eerste liefde: de muziek van Jacques Brel. De neef van Jacques, Bruno Brel zingt ‘Marieke’ in duet en Spinvis is de duivelse stem in ‘Le Diable’.

Nu dus ruim baan voor de muziek van Ramses Shaffy in combinatie met het warme, maar vaak ook spetterende koper van het orkest. Alle arrangementen zijn nieuw en speciaal geschreven door toparrangeurs Jan Nellestijn, Peter Habraken en Guus Janssen.

Bekijk CV